Onze klaswerking

De groepstafels en hun kapitein

In de klas zitten we in groepjes van 5 of 6. Elke week is er iemand anders tafelkapitein. De kapitein zorgt ervoor dat de groepstafel goed de week door komt. Hij/zij geeft extra uitleg als dat nodig is, zorgt ervoor dat iedereen aan het woord komt bij groepswerk, deelt werkblaadjes uit, draagt zorg voor de tafelmaterialen en helpt daardoor de juf in de klas. Heel wat sociale (en andere) vaardigheden worden op die manier geoefend : leiding geven (is niet hetzelfde als 'de baas' zijn...), leren van en met elkaar, zorgzaamheid, verantwoordelijkheid, zelfstandigheid....

Het klasonthaal

Elke morgen starten we met het klasonthaal. Op maandagochtend verdelen we eerst de taken van de klas. De kalendermeester of -juf, de weerman of -vrouw, de postbode,...Heel wat taakjes die we zelf allemaal kunnen doen. We overlopen elke dag het weer, bekijken de kalender (zo leren we spontaan de dagen van de week, de maanden van het jaar, de seizoenen...) en oefenen spelenderwijs een aantal begrippen in. Elke morgen is er ons duimmoment...We steken de duimen in de lucht om te laten zien hoe we zijn opgestaan of hoe het voorbije weekend is geweest...We proberen om niet meteen de dag in te rushen...

Op maandag kijken we tijdens het klasonthaal ook naar Karrewiet. Het is leuk als je thuis ook af en toe naar Karrewiet kijkt!

Pauw, pauw, pauw, ik toon mezelf aan jou!

Op school werken we met de dieren van de stad van Axen. Op die manier maken we sociale interacties bespreekbaar en oefenen we onze sociale vaardigheden. Twee dieren uit de stad van Axen zijn de pauw (ik toon mezelf, hier ben ik trots op...) en de wasbeer (ik kijk op naar jou, ik verwelkom jou, dit vind ik top aan jou...). Die dieren helpen ons om één grote groep te worden/zijn waarin iedereen zichzelf kan zijn en zich goed kan voelen!

Elke week kiest de juf (en iedereen komt aan bod!!!) een 'pauw van de week'. Die leerling mag gedurende een hele iets meebrengen van thuis waar hij/zij erg trots op is . Let wel op : het moet in een wijnkistje passen! Ondertussen krijgen de andere klasgenoten de tijd om een mooie 'pluim' te schrijven voor de 'pauw van de week'. Ze krijgen daarvoor een pluimenbriefje. Daarop staat een pluim getekend die mag versierd worden. Naast de pluim schrijf je waarom de 'pauw van de week' die pluim verdient. Wat vind je zo leuk aan hem of haar? Wat kan hij/zij goed??? Waarom kijk je op naar hem of haar? En zeg nu zelf, wat is er leuker dan een mooi versierde pluim te krijgen met daarop een complimentje? Ook mama en/of papa krijgen een pluim voor hun zoon of dochter. Deze mag dan in een gesloten envelop meegebracht worden naar school. De juf leest alle pluimen voor op donderdag en dan krijgt de pauw alle briefjes mee naar huis.

Viktor, onze leraar Frans...

Viktor woont in onze klas. Soms maakt juf hem wakker...Hij leert ons dan een leuk Frans gedichtje of liedje. Hij is soms erg verlegen en wordt om de haverklap verliefd...